Feminine clues in Ana Cristina Cesar, Adília Lopes and Nathalie Quintane

Keywords: Lyricism, feminine, contemporary

Abstract

This article aims to establish a possible dialogue between the French “post-poet” Nathalie Quintane and the Portuguese poet Adília Lopes with the Brazilian poet Ana Cristina Cesar, in around the polemical and ever-present issue of female writing and possible consequences of a singular lyricism. The hypothesis is that the poets, here in question, remodel, each in their own way, the history of lyricism in the feminine, adopting a critical point of view, which breaks all identity or epistemological certainty. Thus, the article also proposes to think about how contemporary lyrical sensibilities circulate and vary from one side of the Atlantic to the other.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Masé Lemos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

É professora associada da Escola de Letras da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e doutora em Letras pela Universidade Sorbonne Nouvelle, Paris 3, com tese sobre a obra de Raduan Nassar, Une poétique de l’intertextualié. Atualmente pesquisa a poesia contemporânea, desenvolvendo estudos acerca das relações entre tradução e escrita, lirismos e feminismos.

References

BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa. Até onde a respiração me leve. In: ROQUETTE-PINTO, Claudia. Corola. Rio de Janeiro: Ateliê Editorial, 2000.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguilar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Atos performáticos e a formação dos gêneros: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Tradução de Léa Süssekind. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloisa (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

CESAR, Ana Cristina. Correspondência completa. 2a. ed. Rio de Janeiro: CBAG, 1979.

CESAR, Ana Cristina. Crítica e tradução. São Paulo: Editora Ática, 1999.

CESAR, Ana Cristina. Gants de peau et autres poèmes. Tradução de Michel Riaudel. Paris: Chandeigne, 2005.

CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

COLLOT, Michel. Le sujet lyrique hors de soi. In: RABATÉ, Dominique (Org.). Figures du sujet lyrique. Paris: Presses Universitaires de France, 1996. p. 112-125.

COMBE, Dominique. La référence dédoublée: le sujet lyrique entre fiction et autobiographie. In: RABATÉ, Dominique (Org.). Figures du sujet lyrique. Paris: Presses Universitaires de France, 1996.

COMBE, Dominique. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia (tradução de Iside Mesquita e Vagner Camilo). Revista USP, São Paulo, n. 84, p. 112-129, dezembro-fevereiro 2009-2010. Disponível: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13790/15608. Acesso em: 5 maio de 2023.

GLEIZE, Jean-Marie. Sorties. Paris: Questions Théoriques, 2009, p. 46.

GLENADEL, Paula. Nathalie Quintane por Paula Glenadel. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: Eduerj, 2012.

HOCQUARD, Emmanuel. Tout le monde se ressemble: une anthologie de poésie contemporaine. Paris: POL, 1995.

LOPES, Adília. Maria Cristina Martins & Le poète de Pondichéry. Tradução de Henri Deluy. Paris: Fourbis, 1993.

LOPES, Adília. Au pain et à l’eau de Cologne. Tradução de Henri Deluy, Nathalie Quintane et al. Romainville: Al Dante, 2005.

LOPES, Adília. Como se faz um poema? (Resposta a um Inquérito), Inimigo Rumor, Rio de Janeiro, São Paulo, n. 20, p. 109-110, 2008.

LOPES, Adília. Dobra: poesia reunida. Lisboa: Assírio & Alvim, 2014.

LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas (tradução de Flávia Cera). Sopro, Florianópolis, n. 20, janeiro 2010. Disponível em: http://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf. Acesso em: 5 maio de 2023.

LUDMER, Josefina. Littératures post-autonomes: un état autre de l’écriture. Tradução de Baptiste Gillier. L’Objet littérature, 2013. Disponível em: https://oblit.hypotheses.org/509. Acesso em: 5 maio de 2023.

MARTELO, Rosa. As armas desarmantes de Adília Lopes, Didaskalia, Porto, n. XL, p. 207-222 , 2010.

MARTELO, Rosa. Memórias da infância na poesia de Adília Lopes: lirismo e autobiografia, Telhado de Vidro, Lisboa, Averno, n. 22, 2017.

MAULPOIX, Jean-Michel. La quatrième personne du singulier. In: RABATÉ, Dominique (Org.). Figures du sujet lyrique. Paris: Presses Universitaires de France, 1996.

PEDROSA, Celia; KLINGER, Diana; WOLFF, Jorge; CÁMARA, Mario (Org.). Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2018.

PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1999.

QUINTANE, Nathalie. Début. Autobiographie. Paris: POL, 1999.

QUINTANE, Nathalie. A poesia é o fruto de uma gata morta (sobre uma nota de Adília Lopes). Tradução de Masé Lemos. Inimigo Rumor, Rio de Janeiro, São Paulo, n. 17, p. 44-49, 2005.

QUINTANE, Nathalie. Nathalie Quintane por Paula Glenadel – Antologia. Tradução: Paula Glenadel. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: Eduerj, 2012.

QUINTANE, Nathalie. Tomates. Paris: POL, 2010.

RABATÉ, Dominique. Présentation. In: RABATÉ, Dominique. (Org.). Figures du sujet lyrique. Paris: Presses Universitaires de France, 1996.

SANTIAGO, Silviano. Singular e anônimo. In: SANTIAGO, Silviano. Nas malhas das letras. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

SILVA, Sofia Maria de Sousa. Reparar brechas: a relação entre as artes poéticas de Sophia de Mello Breyner Andresen e Adília Lopes e a tradição moderna. 2007. 160 f. Tese (Doutorado em Letras) – Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/10676/10676_1.PDF. Acesso em: 5 maio de 2023.

SISCAR, Marcos. Ana Cristina Cesar por Marcos Siscar. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: Eduerj, 2011.

SOLLERS, Philippe. Lettres d’amour de la religieuse portugaise. Bordeaux: Éditions Elytis, 2009.

SÜSSEKIND, Flora. Literatura e vida literária: polêmicas, diários e retratos. 2a. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

Published
2024-01-07
How to Cite
Lemos, M. (2024). Feminine clues in Ana Cristina Cesar, Adília Lopes and Nathalie Quintane. Converência Lusíada, 35(51), 238-265. https://doi.org/10.37508/rcl.2024.n51a1021