The modern and its configurations in poems by Charles Baudelaire, Cesário Verde and Fernando Pessoa

Keywords: Modernism, vanguard, cultural identity

Abstract

Initially, this text will seek to present the existing connections between the categories: new, rupture, tradition of rupture, avant-garde and origi­nality. From there, the tensions between the aesthetic and the ideologi­cal will be examined; cosmopolitanism and nationalism. Modernization theories and their determinants in relation to the insertion of the cultur­al product in the political and social field will also be revisited; the aes­thetics of rupture and its articulation with historical time. By focusing on modernism and the cultural identity of Portugal, some segments that characterize Portuguese modernism will be analyzed. Modernist mani­festos, intervention texts and aesthetic proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Izabel Margato, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

É Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio; pesquisadora 1C no Conselho Nacional de De­senvolvimento Científico e Tecnológico CNPq; investigadora auxiliar do Instituto de História Contemporânea IHC da Universidade Nova de Lis­boa; cientista do Nosso Estado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio de Janeiro FAPERJ, investigadora do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20), da Universidade de Coimbra. Vem desenvolvendo projetos sobre o papel do intelectual e sobre a Arte realista e seus des­dobramentos nos séculos XX e XXI, com ênfase no projeto voltado para a cultura de resistência e a documentação do movimento Neorrealista Português.

References

BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Trad. Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: 1985.

BAUDELAIRE, Charles. “O Pintor da Vida Moderna”. In: A Invenção da Modernidade (sobre Arte, Literatura e Música). Tradução de Pedro Tamen.. Lisboa: Relógio D´Água Editores, 2006, p. 279.

BAUDELAIRE, Charles. A modernidade de Baudelaire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

BAUDELAIRE, Charles. O Spleen de Paris: pequenos poemas em prosa. Trad. Samuel Titan Jr. São Paulo: Editora 34, 2020.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas III – Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BUESCO, Helena Carvalhão. “Cesário: modos de Inventar o mundo.” In: Cânticos de Realismo: O livro de Cesário Verde. Lisboa: Imprensa Nacional- Casa da Moeda, 2015, p. 11.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casa Nova, Márcia Aebex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Olhos livres da História. Revista Ícone, Recife, v. 16. n. 2, nov. 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo. Lisboa: Orfeu Negro, 2017,

LOURENÇO, Eduardo. “Dialética Mítica da Nossa Modernidade”. Tempo e poesia. Porto: Inova, 1974.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O Manifesto Comunista. São Paulo: Paz e terra, 2008.

PESSOA, Fernando. “Ode Triunfal”. In: Obra poética. Rio de Janeiro: José Aguilar Editora, 1972. p. 306-311.

PESSOA, Fernando. “Realidade”. In: Obra poética. Rio de Janeiro: José Aguilar Editora, 1972. p. 385-387

VERDE, Cesário. “Deslumbramentos”. Obra completa de Cesário Verde. Lisboa: Portugália Editora, s. d.

VERDE, Cesário. “Humilhações”. Obra completa de Cesário Verde. Lisboa: Portugália Editora, s. d.

VERDE, Cesário. “Num bairro Moderno”. Obra completa de Cesário Verde. Lisboa: Portugália Editora, s. d.

Published
2024-04-21
How to Cite
Margato, I. (2024). The modern and its configurations in poems by Charles Baudelaire, Cesário Verde and Fernando Pessoa. Converência Lusíada, 35(Esp.), 132-148. https://doi.org/10.37508/rcl.2024.nEsp.a1288