Dressmaker Aurélia and seamstress Virgínia: female work in the tale “Batalhas da vida (excerto de um romance inédito)”, by Guiomar Torresão

  • Bianca Gomes Borges Macedo Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
Keywords: Tale, Women’s work, Nineteenth-century female characters

Abstract

This article is part of a master’s research in progress. It aims to discuss some female issues that permeated the lives of women in the 19th century in Portugal. Starting from the conservative and patriarchal female social condition in the country, from the writing and life trajectory model of the Portuguese writer Guiomar Torresão (1844-1898), defender of female emancipation, we analyze the characters Aurélia and Virgínia from the short story “Batalhas da vida (excerpt of an unpublished novel)”, published in the volume As Batalhas da Vida in 1892. The professions of dressmaker and seamstress of these female characters will be guiding points for our quest to understand who were the women “with a needle between their fingers” (Perrot, 2007) and discuss fashion, important in the cultural, social and political movements of the moment, from the perspective of the social history of work and gender. Based on the theo­retical assumptions of Irene Vaquinhas (2011), Michelle Perrot (1988 and 2007) and Pierre Bourdieu (2014), we developed a reflection on the history of women, the division between the sexes, patriarchy and work for wom­en in the great century of fashion. The theorist Marshall Berman (2007) will lead us in thinking about modernity and the behavior of bourgeois society in the period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bianca Gomes Borges Macedo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

É mestranda em Literatura Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), sob a orientação do Professor Dr. Carlos Eduardo Soares da Cruz (UERJ). Possui Pós-graduação Lato Sensu em Literatura Portuguesa pela UERJ. Participou do projeto “Escritoras portuguesas e a difusão cultural na colônia imigrante” do Real Gabinete Português de Leitura (RGPL). Atua como professora de línguas portuguesa e inglesa no Ensino Básico.

References

ANASTÁCIO, Vanda. (2022). Onde estão as mulheres? Um percurso didático pela história da literatura portuguesa. Convergência Lusíada, Rio de Janeiro, v. 33, n. 48, p. 12-38, nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a513. Disponível em: https://convergencialusiada.com.br/rcl/ article/view/513. Acesso em: 20 de abril de 2023.

BARROS, Thereza Leitão de. Escritoras de Portugal. Lisboa: Tipografia de António O. Artur, 1924, v. II.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução de Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução de Maria Helena Kuhner. 1ª ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern; Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

CÂNDIDO, Antonio. De cortiço a cortiço. Novos Estudos – CEBRAP. São Paulo, n. 30, p. 111-129, julho de 1991.

DÉCIO, J. A forma conto e a sua importância. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 22, 2001, p 45-61. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3585. Acesso em: 28 abr. 2023.

FERREIRA, Carla Marina Machado. Costureiras de Lisboa: Artesãs da Moda (1890-1914). 2014. Dissertação (Mestrado em História Moderna e Contemporânea) – Departamento de História, Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2014. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/10147. Acesso em: 23 abr. 2023.

LERNER, Gerda. A criação da consciência feminista: a luta de 1.200 anos das mulheres para libertar suas mentes do pensamento patriarcal. Tradução de Luiza Sellera. São Paulo: Editora Cultrix, 2022.

MARX, Karl. O Capital - Livro I – crítica da economia política: O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. Disponível em https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/marx-e-engels/o-capital-livro-1.pdf/view. Acesso em: 20 de abril de 2023.

MASSAUD, Moisés. A criação literária: prosa 1. 20. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Tradução de Angela M. S. Côrrea. São Paulo: Contexto, 2007.

PERROT, Michelle. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Editora Paz e Terra, 1988.

REIS, Carlos. O Realismo e o Naturalismo: ideologia, temática, estratégias. In: REIS, Carlos (dir.). História da Literatura Portuguesa. O Realismo e o Naturalismo, Lisboa, Publicações Alfa, 2001, p. 15-25, v. V.

SAFFIOTI, Heleieth. A mulher na sociedade de classes. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

TORRESÃO, Guiomar. A Mulher no século XIX. In: TORRESÃO, Guiomar. Idílio à inglesa (Contos Modernos). Lisboa: Livraria Ferreira, 1886, p. 353- 356.

TORRESÃO, Guiomar. Batalhas da vida (excerto de um romance inédito). In: TORRESÃO, Guiomar. As Batalhas da Vida. Lisboa: Livraria de Antonio Maria Pereira, 1892, p. 91-106.

TORRESÃO, Guiomar. Instrução Feminina. In TORRESÃO, Guiomar. As batalhas da vida. Lisboa: Livraria de Antonio Maria Pereira, 1892, p. 177- 184.

TORRESÃO, Guiomar. Na Primavera. In: TORRESÃO, Guiomar. Meteoros. Lisboa: Typ. de Christovão A. Rodrigues, 1875, p. 163-169.

TORRESÃO, Guiomar. Narciza Amalia. In: TORRESÃO, Guiomar. Meteoros. Lisboa: Typ. de Christovão A. Rodrigues, 1875, p. 101-106.

VAQUINHAS, Irene. “Senhoras e Mulheres” na Sociedade Portuguesa do Século XIX. Lisboa: Edições Colibri, 2011.

WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.

Published
2023-11-13
How to Cite
Gomes Borges Macedo, B. (2023). Dressmaker Aurélia and seamstress Virgínia: female work in the tale “Batalhas da vida (excerto de um romance inédito)”, by Guiomar Torresão. Converência Lusíada, 34(50), 238-264. https://doi.org/10.37508/rcl.2023.n50a613