A Escola como Memória do Futuro

  • Olga Pombo Universidade de Lisboa
Keywords: Philosophy of Education, Antinomies, School, Prophet, Memory

Abstract

From the recognition of the antinomous character which pervades the question of edu­cation, we will seek the way Agostinho da Silva links his optimistic Rousseauism to his militant Platonism in his idea of School. Apparently paradoxical, the School then rises in all its splendour. Rather than as a molding mechanism, as a place for recovering the pre­acquired or for (mere) reinvention of the past, the School is seen as Memory of the Future, a study community where the teacher teaches what he does not know yet and the student remembers what one day she/he will know. It is a laical temple where one expects to see "that for which we carne blossom" (Agostinho da Silva, Sete Cartas a um Jovem Filósofo, p.53).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Pombo, Universidade de Lisboa

Licenciada em Filosofia pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Mestre em Filo­sofia Moderna pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e doutorada em História e Filosofia da Educação pela Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. E actualmente Professora do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa e coordenadora do Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa (CFCUL). Entre outros títulos, publicou: Quatro Textos Excêntricos: Filosofia da Educação (Hannah Arendt, Eric Weil, Bertrand Russell e Ortega Y Gasset, selecção, tra­dução e prefácio). Lisboa: Relógio d' Água, 2000, 105 p.; A Escola, a Recta e o Circulo. Lisboa: Relógio d'Água, 2002, 316 p.; Interdisciplinaridade: Ambições e Limites. Lisboa: Relógio d' Água, 2004, 203 p.; Unidade da Ciência: Programas, Figuras e Metáforas. Lisboa: Editora Duarte Reis, 2006, 324 p.; "Agostinho da Silva. Um Arquétipo Vivo do Professor". ln: Renato Epifânio, Romana Valente Pinho e Amon Pinho Davi (orgs.). ln Memoriam de Agostinho da Silva: 100 Anos, 150 Nomes. Corroios, Portugal: Zéfiro, 2006, pp. 354-359.

Published
2007-06-30
How to Cite
Pombo, O. (2007). A Escola como Memória do Futuro. Converência Lusíada, 21(23), 281-291. Retrieved from https://www.convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/618